ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΙΔΕΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Ελλήνων γαρ εσμέν παίδες
και βαρβάρων σμήνος ου πτοούμεθα
Θωμάς Αργίτης (16ος αιώνας)

Ένας δημοσιογράφος, ως απόδειξη της ανυπαρξίας εθνικού αισθήματος πριν από το 1821, τονίζει «ότι τέτοιο αίσθημα δεν υπάρχει στα γραμμένα στη νεοελληνική γλώσσα ποιήματα των περιόδων πριν από την Επανάσταση» και παραπέμπει στις «διαπιστώσεις αρμοδίων καθ’ ύλην πανεπιστημιακών καθηγητών» παραθέτοντας το πόρισμα ενός από αυτούς: «Σ’ εκείνα τα κρίσιμα χρόνια 1821-1831» διαβάζουμε σε αυτό «η ποίηση συνδέθηκε με το εθνικό συναίσθημα, κάτι ανύπαρκτο παλαιότερα».
Ο Νάσος Βαγενάς παρεμβαίνει και παραθέτει το παράδειγμα 13 ποιητών, οι οποίοι έγραψαν πριν από την Επανάσταση του 1821 και τεκμηριώνουν εθνικό συναίσθημα και προσδιορισμό. Το κείμενο του Νάσου Βαγενά αποτελεί απάντηση στην ιδεοληψία και είναι μια έκκληση προς εγρήγορους δημοσιογράφους και καθεύδοντας πανεπιστημιακούς να στηρίζουν τα πορίσματά τους στην έρευνα και τη μελέτη.
Εμπεριστατωμένη η απάντηση του Βαγενά, στηριγμένη στα ερευνητικά δεδομένα και στη μελέτη, με αποδείξεις και τεκμήρια. Χάρηκα διαβάζοντάς τη μα και λυπήθηκα ταυτοχρόνως γιατί σκέφτηκα ότι θα απωθηθεί, καίτοι τεκμηριωμένη, και δεν θα ενσωματωθεί στο σπειροειδές της κίνησης ιδεών. Είμαι σίγουρος, και βάζω στοίχημα γι’ αυτό, ότι σε λίγο καιρό, ίσως από τον ίδιο τον δημοσιογράφο στον οποίο απαντά ο Νάσος Βαγενάς, θα δούμε ξανά και ξανά σε διάφορα δημοσιεύματα για την δήθεν, μετά το 1821, παρθενογένεση του ελληνικού εθνισμού, ότι πριν από την Επανάσταση δεν υπήρχαν ενδείξεις εθνικής ευαισθησίας και προσδιορισμού. Όμως, δυστυχώς για τους ιδεοληπτικούς, υπάρχει πληθώρα αποδείξεων.
Το ίδιο έγινε και με το θέμα των μαθητικών παρελάσεων. Η κα Ρεπούση και διάφοροι ανιστόρητοι βγαίνουν κάθε λίγο και υποστηρίζουν ότι οι μαθητικές παρελάσεις είναι επινόηση του καθεστώτος Μεταξά. Τους απαντούν διάφοροι με στοιχεία και έρευνες ότι οι μαθητικές παρελάσεις αποτελούσαν συνηθισμένη εκδήλωση των ελληνικών εκπαιδευτηρίων και ότι αυτό το τεκμηριώνουν χιλιάδες αποδείξεις του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα, πριν ακουστεί το όνομα του Μεταξά, πριν αυτός γεννηθεί. Δεν απαντούν, δεν παραδέχονται το λάθος τους, παραμένουν σιωπηλοί για λίγο καιρό, κι ύστερα από μερικούς μήνες το ξαναπετούν, ότι, δήθεν, οι μαθητικές παρελάσεις αποτελούν εφεύρεση του μεταξικού καθεστώτος.
Το ίδιο θα γίνει με το κείμενο του Βαγενά, θα απωθηθεί και θα οδηγηθεί στη λήθη. Και θα επαναλάβουν αυτά που μελετημένα ο Βαγενάς κατεδάφισε. Γιατί η κυρίαρχη λογική που έχουν οι διάφοροι προοδευτικώνυμοι -εδραιωμένοι στους αρμούς της εξουσίας-, είναι πολύ απλή και βγαίνει από το θέατρο σκιών και τη συλλογιστική του Καραγκιόζη. Μια πολύ απλή λογική και συμφέρουσα. Σκέφτονται, λοιπόν: Ας τους να ερευνούν και να μας απαντούν, εμείς θα λέμε ξανά και ξανά τα απλουστευτικά δικά μας, αυτοί θα ψάχνουν και θα απαντούν, θα κουραστούν, θα ιδρώσουν, θα αρρωστήσουν, θα πεθάνουν.

Ένα Σχόλιο to “ΤΟ ΗΘΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΚΙΩΝ ΣΤΗΝ ΚΙΝΗΣΗ ΙΔΕΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ”

  1. prkls Says:

    Για κάποιον λόγο, μου πήρε λίγη ώρα μέχρι να βρω σε ποιάν απάντηση του Νάσου Βαγενά αναφέρεστε και παρά λίγο να αποθαρρυνθώ. Θέλοντας να μην αποθαρρυνθεί κάποιος άλλος, με την άδειά σας βάζω εδώ τον σχετικό σύνδεσμο:
    http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=584157

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: