ΣΕΞ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗ

τοῖς ἰητῆρσι Χ.Α.Κ.,

 [=Χάριτι, Ἀθανασί, Κυρίλλ]

 

Η μελέτη των μικρών αγγελιών, των διαφημίσεων και των ειδησαρίων σε διάφορα έντυπα προσφέρει πολλά, τα κείμενα αυτά  αποτελούν πολύτιμο υλικό για να κατανοήσουμε στάσεις και συμπεριφορές τού κοινωνικού σώματος, για να μελετήσουμε τι το εκφράζει αλλά και τι καλλιεργείται και προωθείται προς αυτό, ως ιδεολογική κατασκευή απόψεων και ροπών.  Ένα ερευνητικό  πρόγραμμα που θα καταγράψει π.χ. τις φυλές των επί χρήμασι εκδιδομένων γυναικών, που καλούνται τηλεφωνικά ή περιμένουν τον πελάτη σε συγκεκριμένες διευθύνσεις στην Αθήνα, θα είναι ενδεικτική της σεξουαλικής μυθολογίας που οιστρηλατεί τον σύγχρονο Έλληνα. Έτσι, κάποτε εμφανίζονται πλειάδα ανακοινώσεων για Σουηδέζες, Γερμανίδες, Γαλλίδες, δίμετρες Ουκρανέζες και Μολδαβές και άλλοτε εμφανίζονται πιο πολλές που αναφέρονται σε γυναίκες από τη Μέση Ανατολή, μιγάδες της Λατινικής Αμερικής, μαύρες της Αφρικής και κίτρινες της Άπω Ανατολής. Κάθε γυναικεία φυλή επενδύεται, στη φαντασίωση των πελατών που την καλούν, και μια ιδιαιτερότητα ερωτική που της δίνει προτεραιότητα.

Είναι χαρακτηριστικά τα ακόλουθα, που γράφτηκαν, εν καθαρεύοντι λόγω,  με αφορμή την εμφάνιση ποικίλων αγγελιών που αναφέρονταν σε Τουρκάλες, που περίμεναν τηλέφωνο για συνεύρεση:

«Η ερωτική επιλογή, η ολοκλήρωσις ή η ματαίωσίς της, δεν περιορίζεται εις την ερωτικήν έλξιν  και μόνον. Το πλέγμα των επενδύσεων, συμβολισμών, φαντασιώσεων και των κοινωνικών, εθνικών και, κάποτε, πολιτικών, αξιολογήσεων αποκτά τεράστιο βάρος, ενίοτε καθίσταται κυρίαρχο. Θα ήτο πολύ ενδεικτική μία έρευνα διά το πώς προσλαμβάνουν τας ελληνοτουρκικάς ερωτικάς σχέσεις οι διάφοροι εμπλεκόμενοι. Εκτός των εθνικών αντιθέσεων και των ιστορικών φορτίσεων, αι οποίαι διαπλέκονται με τας παραδοσιακάς φορτίσεις των ερωτικών ρόλων (κυρίαρχος ανήρ, υποτελής γυνή), υπάρχουν και διάφοροι άλλαι επενδύσεις: λάγνα ανατολή, πριμιτιβισμός, καταξίωσις κοινωνική, επιτυχία εις το γήπεδον ευρωπαϊκού έθνους, πρόκλησις κοινωνική, εθνοερωτική κυριαρχία και άλλα πολλά. Είναι χαρακτηριστικόν ότι εις τας ερωτικάς αγγελίας, τας δημοσιευομένας εις εφημερίδας και άλλα έντυπα των Αθηνών, τονίζεται, εις μερικάς περιπτώσεις, ότι η επ’ αμοιβή καλουμένη τηλεφωνικώς γυνή διά ερωτικάς συνευρέσεις  είναι Τουρκάλα,  εν τη πραγματικότητι έλκει την καταγωγή ενίοτε εκ Πελοποννήσου, εξ Ηπείρου ή εξ άλλων μερών της Ελλάδος ή εκ τινος άλλης χώρας των Βαλκανίων. Διατί υποδύονται τον ρόλο αυτόν αι περί ων ο λόγος γυναίκες και διατί οι Έλληνες προτιμώσι να καλούν αυτάς, τι φαντασιώνονται εν τη μετ’ αυτών ερωτική συναλλαγή;»

Τώρα, με τις διάφορες κλινικές και ιατρικές εμπλοκές, πρόσεξα και την ύπαρξη του νοσοκομειακού πορνό. Ο τίτλος της σειράς είναι “Nurses”  και υπάρχει απειρία ταινιών στο διαδίκτυο, ή σε διβίδια εγγραφή. Η μελέτη των ταινιών αυτών, μας αποκαλύπτει πως αποτυπώνονται οι φόβοι και οι προσδοκίες των ανδρών στο θέμα “ασθένεια και κλινική”, ταυτόχρονα πως εξορκίζουν τις φοβίες και αναπτερώνουν την ελπίδα.

Η τυπολογία των ταινιών αυτού του είδους είναι απλή και γραμμική, το σκηνικό παραμένει το ίδιο. Ο ασθενής βρίσκεται στο κρεβάτι του, σε δωμάτιο κλινικής ή, ακόμη, νοσοκομείου -δηλαδή σε ένα χώρο δοκιμασίας- όταν φτάνει η νοσοκόμα. Σκουφάκι στο κεφάλι με το σταυρουδάκι της αδελφής νοσοκόμας, πιο μεγάλο σταυρό στο πέτο της μπλούζας. Αφοσιωμένη στο καθήκον και ευγενική, πλησιάζει να δώσει κάτι στον ασθενή και ένα πλούσιο στήθος προβάλλει μέσα από τη σχισμή της μπλούζας μπροστά στα μούτρα του, στήθη εύχυμα, στήθη μανεκέν. Η ορθότιτθος όμως νοσοκόμα –είπαμε, στο καθήκον αφοσιωμένη-, προσπαθεί να φτιάξει και κάτι άλλο του κρεβατιού και προβάλλει τα οπίσθια της στον ασθενή, είναι, λοιπόν, καλλίπυγος.

Ο ασθενής ανάβει και εκτείνει το χέρι ως εφαψίας, εκείνη ανταποκρίνεται ασμένως -το προσόν των ταινιών αυτών είναι η αμεσότητα και η γρηγοράδα και όχι οι καθυστερήσεις και διαμεσολαβήσεις, μέσα σε λιγότερο από δέκα λεπτά, πρέπει να γίνουν όλα. Και βλέπουμε, ως αντίστιξη, μια άλλη γυναίκα: από αδελφή του ελέους, αφοσιωμένη στο καθήκον, μετατρέπεται σε μαινάδα του ερωτισμού. Το ίδιο και ο άλλος εξοπλισμός της, όπως ξεγυμνώνεται: μικροσκοπικά εσώρουχα τής τελευταίας μόδας, φορά ζαρτιέρες, έχει καλοξυρισμένο εφηβαίο. Πράγματα που δεν προσιδιάζουν στην παγιωμένη εικόνα της νοσοκόμας.

Όμως, παρά τα ακροβατικά που γίνονται, βινήσεις και πυγισμοί, ιππαστί και οκλαδόν, και άλλα πολλά, το σκουφί με το σταυρό παραμένει στο κεφάλι της όπως και η μικρή ανοικτή μπλούζα με το σήμα της αδελφής νοσοκόμου. Ο σκηνοθέτης της πονηράς ταινίας ξέρει ότι αν τα αφαιρέσει όλα και παραμείνει ολόγυμνη δεν θα είναι παρά μια συνηθισμένη γυναίκα, όπως όλες οι άλλες. Με το νοσοκομειακό σκουφί και μπλουζάκι παραμένει εντός του πεδίου των συμβολοποιήσεων που θέλει να διεγείρει. Ότι ο ήρωας της ταινίας «και  ασθενής ενίκα».

Ο ασθενής έχει πολυσύνθετη σχέση με την κλινική που τον φιλοξενεί. Δεν είναι μόνο η καταβολή ποσού για ίατρα και νοσήλια, η χρηματική, δηλαδή, αφαίμαξη. Η κλινική παραπέμπει στον συμβολισμό του θανάτου και της ασθένειας, σημαίνει κόψιμο και ράψιμο των εγχειρίσεων, σημαίνει τρύπημα ενέσεων και της βελόνας του ορρού, οσμή φαρμακίλας και αντισηπτικών. Στη ψυχολογία του ανθρώπου που παραμένει εκεί για θεραπεία σημαίνει  μείωση αυτοπεποίθησης, μείωση της αυτοεικόνας του αρρώστου και τραυματισμό της αξιοπρέπειάς του, με πάπιες για την ούρηση και υποστήριξη για την απλή επίσκεψη στο αποχωρητήριο.  Η κλινική σημαίνει ταλαιπωρία,  αδυναμία και φόβο, ο ασθενής γίνεται αντικείμενο εξέτασης και μελέτης, χειραγωγείται σύμφωνα με τις οδηγίες και εντολές των γιατρών, φέρεται και οδηγείται με φορεία και τροχοκαθίσματα στους διαδρόμους, από τα χειρουργεία και τα κέντρα εξετάσεων πίσω στο κρεβάτι του πόνου. Αυτό το κρεβάτι του πόνου γίνεται κλίνη ηδονής, με ερωτικό σύντροφο, μάλιστα, ένα μέλος του ιατρικού αυτού κέντρου, νοσοκόμα ή, κάποτε, και γιάτραινα. Ο ασθενής χτυπά εδώ τα ρέστα του [=Μου κάνατε πολλά και διάφορα στον χώρο αυτό αλλά και εγώ πήρα από σας κάτι πολύ σημαντικό,  και έτσι ισοφαρίζω].

Αυτά όσον αφορά τις σχέσεις του ασθενούς με την κλινική ειδικά, σε γενικότερο επίπεδο η ερωτική μείξη στο κρεβάτι της κλινικής σημαίνει κατάφαση της ζωής, έγερση εκ του τάφου, νίκη εναντίον της επέλασης των δρεπανηφόρων αρμάτων του θανάτου.

Advertisements

Ένα Σχόλιο to “ΣΕΞ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΗ”

  1. Σωτήρης Ραπτόπουλος Says:

    Αγαπητέ Σάββα,
    άκρως ενδιαφέρουσα η περιγραφή και η ερμηνεία. Πέραν των ιατρικών και παραϊατρικών επαγγελμάτων, ένα άλλο επάγγελμα έχει δώσει τροφή εις σεναριογράφους παρόμοιων έργων της 7ης τέχνης -εκείνο της επισκευάστριας τηλεοράσεων, ήτις προσφέρει τας υπηρεσίας της «κατ’ οίκον». Και εις ταύτην την περίπτωσιν, εκτιμώ ότι οι παράπλευρες προσφερόμενες «υπηρεσίες» λειτουργούν ως εγείρουσαι την αυτοεκτίμησιν του πελάτου, όστις «ισοφαρίζει», δι’ άλλης μεθόδου, το τίμημα της επισκευής…
    Εδώ, όμως, η ειρωνία είναι μεγαλύτερη -το τελικό προϊόν είναι η (αποστειρωτική -και προσφερόμενη «δι’ αποστάσεως», ξανά) αυτοανακυκλούμενη τηλεοπτική θαλπωρή…

    Σωτήρης.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: