ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ -ΕΝΑ ΤΟΥ ΡΕΝΟΥ ΚΑΙ ΕΝΑ ΤΟΥ ΜΑΡΩΝΙΤΗ

ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ -ΕΝΑ ΤΟΥ ΡΕΝΟΥ ΚΑΙ ΕΝΑ ΤΟΥ ΜΑΡΩΝΙΤΗ

α) ΡΕΝΟΣ

Κάποτε ο Ρένος κυκλοφόρησε ένα βιβλίο με τίτλο: Όλα όσα γνωρίζουν οι νεοέλληνες για τους αρχαίους Έλληνες.  Ακολουθούσαν εκατόν εξήντα σελίδες ολόλευκες. Κενές.  Ο συμβολισμός της χειρονομίας αυτής του Ρένου Αποστολίδη είναι έκδηλος, εύχυμος και πολύφερνος.

β) ΜΑΡΩΝΙΤΗΣ

 Σε συνέντευξή του σε εφημερίδα, ο Δημήτρης Μαρωνίτης διακηρύσσει με μεγάλα γράμματα στον τίτλο: Κατεβάστε τους αρχαίους από το εικονοστάσι. Και επεξηγεί: Για λόγους οι οποίοι έχουν το ερμήνευμά τους, και το πολιτικό και το πολιτισμικό και το ιδεολογικό, τα κείμενα αυτά εξακολουθούν να είναι τοποθετημένα σε ένα εικονοστάσι και προσφέρονται για το προσκύνημά μας.

Είναι έκδηλο, όσον αφορά το θέμα αυτό ότι ο Ρένος ήταν κριτικός και αχώνευτος ενώ ο λόγος του Μαρωνίτη είναι ευπειθής στην κυρίαρχη ιδεολογία του προοδευτισμού, δεν μπορεί να δει το θέμα μέσα στις πραγματικές του διαστάσεις, εργάζεται μέσα στα κυρίαρχα ιδεολογήματα που επικράτησαν μεταπολιτευτικά. Για λόγους οι οποίοι έχουν το ερμήνευμά τους, και το πολιτικό και το πολιτισμικό και το ιδεολογικό, μετά την πτώση της χούντας επικράτησε ο λόγος του μεταπολιτευτικού προοδευτικού διανοουμένου που προτάσσει τα στήθη του για θέματα και κινδύνους που δεν υπάρχουν,  ή η ζωή τα θέτει πια σε νέες διαστάσεις και σε άλλα δεδομένα, αυτοί όμως αναπαράγουν και αναμασούν τα βολικά παλαιά σχήματα, υποκρίνονται ότι όλα είναι ακριβώς τα ίδια, όπως όταν ένα λεγόμενο προοδευτικό κίνημα ασχολείτο με αυτά τα ζητήματα πριν από ογδόντα και περισσότερα χρόνια.

Όχι μόνον δεν υπάρχουν εικόνες αλλά ούτε και εικονοστάσι. Ακόμη και φιλόλογοι, απόφοιτοι ελληνικών πανεπιστημίων, αγνοούν στοιχειώδη και βασικά έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας.  Αντί, λοιπόν, να πει ότι στην κοινωνία αυτή δεν υπάρχει η γόνιμη μελέτη της αρχαίας γραμματείας, υπάρχει λοιδορία για τους αρχαίους, υποτίμηση στα πλαίσια ενός δήθεν εκσυγχρονιστικού πνεύματος, αντί να προτείνει κάτι παραγωγικό και δημιουργικό για να υπερνικηθεί αυτή η ανόητη (και φθοροποιός) αδιαφορία και υποτίμηση, υποκρίνεται ότι κυριαρχούν οι αρχαιόπληκτοι, οι ισοπεδωτικοί της μονοδιάστατης προβολής του αρχαίου πολιτισμού, οι παρωχημένοι που εκστασιάζονται για το αρχαίο ελληνικό κλέος, αυτοί που στήνουν εικονοστάσι με εικόνες αρχαιολατρίας τις οποίες με δέος προσκυνούν κ.λπ. κ.λπ.,  επί των οποίων ο αθεόφοβος εφορμά και κατάγει νίκες. Νίκες επί νικών.

Ψηφίζω Ρένο. Απλώς, ταπεινά, να αναφέρω και μια δική μου σχετική τοποθέτηση, όταν ύστερα από χρόνια προέβαινα σε έναν απολογισμό της φοιτητικής μου πορείας και θυμόμουνα που διάβαζα στο φοιτητικό μου δωμάτιο, αλλά και παρα θιν’ αλός, Όμηρο, ενώ στις παρέες μιλούσα για τον Ναζίμ Χικμέτ και άλλους μετριότατους ποιητές, που κάθε προοδευτικός νέος έπρεπε να διακηρύσσει ότι διαβάζει μανιωδώς, με ταυτόχρονη εκδήλωση περιφρόνησης προς τους «παρωχημένους αρχαίους». Έγραψα, λοιπόν, είκοσι περίπου χρόνια μετά το τέλος των φοιτητικών χρόνων: Τώρα τι κίνημα αριστερό, ανατρεπτικό ήταν αυτό που ζήσαμε στην Αθήνα της χούντας και της μεταπολίτευσης όταν ντρεπόμασταν να πούμε ότι αγαπούσαμε τον Όμηρο;

 

(ακολουθεί δεύτερο μέρος)

Advertisements

2 Σχόλια to “ΑΡΧΑΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ -ΕΝΑ ΤΟΥ ΡΕΝΟΥ ΚΑΙ ΕΝΑ ΤΟΥ ΜΑΡΩΝΙΤΗ”

  1. Σωτήρης Ραπτόπουλος Says:

    Το έχει πεί και ο μεγάλος Γιάννης Σκαρίμπας: «..Δώσ’τους βλάχους απ’ το Βέλγιο -και πάρε τους την ψυχή»

  2. Οδυσσεύς Says:

    Ποιοι απόφοιτοι, ποιων πανεπιστημίων αγαπητέ κ. Παύλου; Το σύστημα εισαγωγής είναι τέτοιο ώστε τελικά να εισάγονται στην φιλοσοφική οι έχοντες στα » Ελληνικά» βαθμό απολυτηρίου 8 (ολογράφως, οκτώ), στην μαθηματική οι έχοντες βαθμό απολυτηρίου στα μαθηματικά 9 (εννέα), στην δε θεολογική ο κάθε άθεος μαρξιστής είναι δυνατόν οι άνθρωποι αυτοί να γίνουν φιλόλογοι, μαθηματικοί ή θεολόγοι; Το σύστημα που παράγει ημιμαθείς για να αναπαράξουν αγράμματους ώστε η «άλωση» να γίνει το συντομότερο δυνατόν.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: