ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΕΣ ΕΝΤΥΠΩΝ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ. Το περιοδικό ΝΕΟΣ ΕΡΜΗΣ Ο ΛΟΓΙΟΣ

Ιδού, λοιπόν, που αναδύεται και η νεοελληνική μυθολογία. Γιατί, μέχρι σήμερα, η συνηθισμένη τακτική για την ονοματοδοσία εντύπων ήταν η επιλογή ονομάτων που χρησιμοποιούνται στη σύγχρονη ζωή [=π.χ. Ευθύνη, Ελευθεροτυπία, Καθημερινή, Διαβάζω] ή η προσφυγή στην αρχαιότητα [= Πλάτων, Ζήνων κ.λπ.] και στο Βυζάντιο [π.χ. Γρηγόριος ο Παλαμάς, Βυζαντινός Δόμος]. Τα αρχαιοελληνικά ονόματα κυρίως, καθώς και τα βυζαντινά, μέσα στην αχλή του ιστορικού χρόνου, έδιναν εκείνη τη μυθολογική διάσταση της υπέρβασης και του συμβολισμού, έτσι κρατώντας ένα εύρος συμπαραδηλώσεων που τους έδινε η παλιά χρήση, επανέρχονταν  στη σημερινή προοπτική δίδοντας άλλες διαστάσεις, κάτι που τα έκανε νεόκοπο νόμισμα.

  Δεν μπορούσε να επισυμβεί αυτό με τα ονόματα της νεοελληνικής διαδρομής γιατί ήταν πρόσφατα, χωρίς τον μύθο του χρόνου. Ειδικά οι τίτλοι εντύπων, εφημερίδων και περιοδικών, που χρησιμοποιήθηκαν παλαιότερα εθεωρούνταν “εξαντλημένοι”, σχεδόν όλοι απέφευγαν να δώσουν σε νέο έντυπο ένα όνομα που χρησιμοποιήθηκε πριν μερικές δεκαετίες από κάποια άλλη εκδοτική προσπάθεια που κατέπεσε θνησιγενής ή έκλεισε, έστω, ύστερα από καιρό . Για να αποφευχθούν εύκολες ταυτίσεις, για να μην εκλειφθεί ως οικειοποίηση, από σεβασμό σε μια προσπάθεια που πρόσφατα έκλεισε τον ιστορικό της ρόλο και την παρουσία της. Και κάποτε, όταν δινόταν ονομασία που χρησιμοποιήθηκε δεν υπήρχε η έννοια της απότισης φόρου τιμής / οφειλής προς το παλαιότερο έντυπο ή σύνδεσης μαζί του, αποτελούσαν ξεχωριστές εκδοτικές διαδρομές που είχαν απλώς το ίδιο, ευρείας χρήσης, όνομα.

Όμως τα χρόνια περνούν και ονόματα που αναφέρονταν σε διάφορες προσπάθειες νεοελληνικού καθορισμού και νεοελληνικής αυτοσυνειδησίας, έχουν πια την πατίνα του χρόνου.

Με αφορμή αφιέρωμα στην Κύπρο σε ένα από τα πρωτα τεύχη του Άρδην, το 1996, έγραψα σχετικό σημείωμα στην εφημερίδα Σημερινή της Λευκωσίας[1] για την ανάδυση της νεοελληνικής μυθολογίας στην ονοματοδοσία των νέων εντύπων, ενώ μέχρι τότε από τα παλιά ονόματα κυριαρχούσαν τα αρχαιοελληνικά. Όμως, ανέφερε το σημείωμα, από την έκδοση του πρώτου Άρδην στην Αθήνα το 1885, του ρηξικέλευθου και ριζοσπαστικού περιοδικού του τέλους του 19ου αιώνα, πέρασαν 111 χρόνια. Μπορούσε λοιπόν να επανεμφανιστεί σε μια νέα προσπάθεια συνδεδεμένη με την ιστορική φόρτιση που έδινε ο κοινός τίτλος μα και αυτόνομη για τα θέματα των νέων καιρών.

Φέτος ξεκίνησε την εκδοτική διαδρομή του ο Ερμής ο Λόγιος, ο νέος Ερμής ο Λόγιος,  περιοδική έκδοση της Εταιρείας Μελέτης Ελληνικού Πολιτισμού, που κυκλοφόρησε το πρώτο του τεύχος τον Ιανουάριο του 2011. Ακολουθώντας τα χνάρια του δεκαπενθήμερου φιλολογικού περιοδικού   Ερμής ο Λόγιος, που εκδόθηκε το 1811 στην ελληνική παροικία της Βιέννης, και έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανασυγκρότηση των πνευματικών δυνάμεων του προεπαναστατικού Ελληνισμού. Πέρασαν από τότε  διακόσια χρόνια ακριβώς. Η σημερινή κριτική και ριζοσπαστική σκέψη της Ελλάδας, που αρνείται τα εισαγόμενα ιδεολογήματα της νέας τάξης, ανασύρει από το νεοελληνικό κίνημα ιδεών ονόματα εντύπων και ξαναπαίρνει το κομμένο νήμα. Ίσως γιατί υπάρχει  κοινότητα προβλημάτων και η παλιά και νέα πάλη εναντίον ιδεολογημάτων έχουν ομοιότητες. Έτσι ανασύρει την ψηφίδα του παρελθόντος για να την εντάξει σε ένα νέο περιβάλλον, να προσδώσει στους συμβολισμούς του το ιστορικό συγκείμενο και τις συμπαραδηλώσεις που φέρει η παλαιά ονομασία μα και να εκφέρει τις νέες προοπτικές, απόψεις και κρίσεις για τον σημερινό κόσμο και τον σύγχρονο Ελληνισμό.

Καλή διαδρομή στο περιοδικό Νέος Ερμής ο Λόγιος.


[1] ) “Άρδην” Άφιέρωμα στην Κύπρο, εφ. Η Σημερινή, Λευκωσία, 6 Οκτωβρίου 1996, ένθετο: Πολιτισμός, σ. 5

Advertisements

Ένα Σχόλιο to “ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΕΣ ΕΝΤΥΠΩΝ ΚΑΙ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ. Το περιοδικό ΝΕΟΣ ΕΡΜΗΣ Ο ΛΟΓΙΟΣ”

  1. Παντελής Μηνά Says:

    Γειά σου Παύλο
    Δε μπορείς να φανταστείς πόσες ώρες έχασα ψάχνοντας στο διαδίκτυο να βρω ένα τρόπο επικοινωνίας μαζί σου. Αν με θυμάσαι ακόμα κι αν είσαι πραγματικά αυτός που ψάχνω να βρω, επικοινώνησε μαζί μου με email (pantelis.mina@gmail.com) ή με το skype (pantelis.mina) ή με το τηλέφωνο (0044 208 144 1120) ή μέσω facebook αν είσαι «εκεί» (όπου ελπίζω να με βρεις).
    Παντελής Μηνά

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: