ΤΑ ΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΣΜΟΥ

 

            Με έπαρση και περηφάνια ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της τελευταίας δημοσκόπησης, με κύριο ερώτημα αν οι Κύπριοι θα ψήφιζαν γυναίκα για να αναλάβει το ανώτατο αξίωμα της κυπριακής δημοκρατίας. Η πλειοψηφία απάντησε ότι δέχεται και ότι θα ψήφιζε γυναίκα στο αξίωμα του προέδρου. Το αποτέλεσμα της δημοσκόπησης χαιρετίστηκε από όλους. Ιδού λοιπόν που οι Κύπριοι αφήνουν τον παλιό τους εαυτό, τον συντηρητικό και παρωχημένο, της υποτίμησης και περιφρόνησης της γυναίκας, και οδεύουν προς τις λεωφόρους των νέων καιρών και των νέων αντιλήψεων, γίνονται σύγχρονοι και λαμπεροί προοδευτικοί. Η εποχή της φαλλοκρατίας δύει και αναδύεται η εποχή της ισότητας και των μοντέρνων στάσεων και συμπεριφορών.

            «Ίνα τον παλαιόν αποθέμενοι άνθρωπον, τον νέον ενδυσώμεθα» αναφέρει η ακολουθία της Μεγάλης Εβδομάδας. Οι Κύπριοι λοιπόν, συνεπαρμένοι από τους νέους καιρούς, αφήνουν τον παλιό και συντηρητικό εαυτό τους και ενδύονται το νέο άνθρωπο. Είναι όμως έτσι ή μήπως και αυτό είναι ένα ακόμη χρωματιστό μπαλόνι που ταλαντώνεται φανταχτερό στους κυπριακούς αιθέρες και το οποίο μια μικρή αμυχή θα το ξεφουσκώσει γρήγορα και θα το μετατρέψει σε ένα κουρελιασμένο πλαστικό;

 Γιατί ενώ οι Κύπριοι διακηρύσσουν το σύγχρονο τρόπο σκέψης τους,  με αφορμή την πιθανή ψήφιση γυναίκας στην προεδρία, την ίδια ώρα κάνουν εκπτώσεις στα μείζονα θέματα του κυπριακού και δημιουργούν δεδομένα συντηρητικά και παρελθοντολογικά, ακόμη παλαιολιθικά και εντελώς παρωχημένα.

Οι αυτοπαρουσιαζόμενοι ως μοντέρνοι και ρηξικέλευθοι Κύπριοι δέχονται λοιπόν την εκ περιτροπής προεδρία, εναλλάξ Ελληνοκύπριος και Τουρκοκύπριος στο ανώτατο αξίωμα της κυπριακής πολιτείας, ένα δεδομένο που αν γίνει δεκτό θα κατακουρελιάσει κάθε έννοια αξιοκρατίας. Πρόεδρος της Κύπρου δεν θα επιζητείται να εκλεγεί ο καλύτερος, ανεξαρτήτως φυλής, χρώματος και θρησκεύματος, αλλά κάποιος που θα επιλέγεται με ρατσιστικούς διαχωρισμούς και επιλογές. Ακόμη οι Κύπριοι, που σπάζουν το φράγμα του διαχωρισμού των φύλων και μέσα από την ενιαία κοινωνία ανδρών και γυναικών αποδέχονται ασμένως την ανάληψη της προεδρίας από γυναίκα, στο δρομολογημένο σχέδιο λύσης του κυπριακού δέχονται να μην  υπάρχει το ενιαίο εκλογικό σώμα αλλά ο διαχωρισμός σε δύο εντελώς ξεχωριστά εκλογικά σώματα (ένα ελληνοκυπριακό και ένα τουρκοκυπριακό) που δεν θα συναντώνται ποτέ και δεν θα συναποφασίζουν ποτέ, κάτι που παραπέμπει στα μιλλέτια της τουρκοκρατίας. Ο προοδευτισμός των Κυπρίων στα θέματα αυτά έχει αποδράσει και επιστρέφουν προϊστορικά και αταβιστικά σχήματα. Όσο δε για τις άλλες πτυχές της λύσης του κυπριακού υπάρχουν και άλλα δυσώνυμα και απαράδεκτα που διαγράφουν και ακυρώνουν απαράγραπτα ανθρώπινα δικαιώματα.

Όλα αυτά αποδεικνύουν περίτρανα τα στενά όρια καθώς και τα αδιέξοδα του κυπριακού προοδευτισμού. Που δεν αγωνίζεται για τα μείζονα θέματα, ακόμη στρέφει την πλάτη σ’ αυτά και καμώνεται πως δεν υπάρχουν ή, το χειρότερο, συναινεί σε μια λύση που κατακουρελιάζει κάθε προοδευτική αρχή. Η στήλη δεν υποστηρίζει την καθήλωση της κυπριακής κοινωνίας σε παλιές αντιλήψεις, αντιθέτως χαιρετίζει κάθε προοδευτική κατάκτηση στο θέμα της ισότητας των φύλων ή σε άλλα κοινωνικά και πολιτικά θέματα. Την υποκρισία χτυπά που δεν συνενώνει αυτές τις προοδευτικές κοινωνικές κατακτήσεις με τις μεγάλες προοδευτικές απαιτήσεις για το κυπριακό. Θα περίμενες μια κοινωνία που δεν θα έμενε εκεί, μόνο στον προοδευτισμό των κοινωνικών και πολιτικών συνιστωσών, αλλά  που να διακηρύσσει ταυτόχρονα και την πίστη της στην κοινωνία των πολιτών, στο ενιαίο εκλογικό σώμα, στη θεμελιώδη αρχή κάθε άνθρωπος και μία ψήφος, στην κατίσχυση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, καθώς και στα ευρωπαϊκά προτάγματα. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα με το θέμα της ευρωπαϊκής ένταξης όπου σημειώνεται το σημαντικότερο ποσοστό υποστήριξης την ίδια ώρα που οι Κύπριοι δέχονται εκπτώσεις και έτσι βασικές συνιστώσες της λύσης αποτελούν μνημεία αντιευρωπαϊκής λογικής,  υπονομεύουν θεμελιώδη ευρωπαϊκά προτάγματα. Φανατικοί Ευρωπαίοι όσον αφορά την ένταξη με την πιο αντιευρωπαϊκή στάση όσον αφορά τη λύση του Κυπριακού.

Για να γίνει πιο προκλητικό το άρθρο για τους κύκλους των Κυπρίων προοδευτικών θα έλεγα ότι ο αρχιεπίσκοπος Χρυσόστομος [Α΄] ήταν πάντα πιο μπροστά από αυτούς στο μείζον θέμα της ελευθερίας,  των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των ευρωπαϊκών προταγμάτων. Ήταν πιο προοδευτικός και πιο ευρωπαϊστής από αυτούς. Ο προκαθήμενος της κυπριακής Εκκλησίας μπορεί να εξέφραζε σε πολλά κοινωνικά θέματα τον αναμενόμενο εκκλησιαστικό συντηρητισμό όμως σε θέματα αρχής και ελευθερίας, σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων ήταν ο πιο ρηξικέλευθος και ο πιο ριζοσπαστικός. Χρησιμοποιώ, δυστυχώς, παρελθοντικό χρόνο για τον Αρχιεπίσκοπο γιατί, τύχη κακή, σ’ αυτές τις δύσκολες και μεταιχμιακές ώρες για την Κύπρο η κατάσταση της υγείας του δεν του επιτρέπει τις πρέπουσες  παρεμβάσεις. Στις ώρες τις κρίσιμες η κυπριακή Εκκλησία είναι απούσα. Επιβάλλεται λοιπόν η λύση στο θέμα της διαδοχής και ανάληψη εκ μέρους της Εκκλησίας της ευθύνης που της αναλογεί. Θα είναι ένα σημαντικό προοδευτικό βήμα την ώρα που οι φερώνυμοι Κύπριοι προοδευτικοί κάνουν εκπτώσεις και υποχωρήσεις στα θεμελιώδη θέματα της ελευθερίας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

[Ένα άρθρο γραμμένο πριν εννέα χρόνια, που σε όλη αυτή τη θολούρα των προοδευτικώνυμων της Κύπρου θέτει για συζήτηση τι είναι προοδευτικό, απελευθερωτικό και ριζοσπαστικό στην Κύπρο]

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: