ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΑΣΥΛΟ ΚΑΙ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ

 Έχει μελετήσει κανένας πόσοι φοιτητές των ελληνικών πανεπιστημίων (που προπαγάνδισαν και ψήφισαν για καταλήψεις, έπαιξαν πρωτοβουλιακό ρόλο στο κλείσιμο των πανεπιστημίων της Ελλάδας) μεταβανουν στο εξωτερικό για μεταπτυχιακά, ή συνεχίζουν σπουδές στο εξωτερικό; Έχει μελετήσει κανένας πόσοι από αυτούς, έχοντας και την πείρα της Ελλάδας στα θέματα αυτά, ανέπτυξαν πρωτοβουλίες ή πρωτοστάτησαν για καταλήψεις αγγλικών, γερμανικών, γαλλικών ή αμερικανικών πανεπιστημίων; Γιατί, αν δεν έχουν κάνει το ίδιο και στις άλλες χώρες, σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια του εξωτερικού είναι τα καλύτερα δυνατά στον καλύτερο δυνατό κόσμο ή αυτό σημαίνει ότι δημιουργήσαμε φοιτητές δύο ταχυτήτων που αντιμετωπίζουν από τη μια με συμπλεγματικό τρόπο και υποκλίνονται ευπειθείς στις λογικές που έχουν τα ξένα πανεπιστήμια και από την άλλη θεωρούν ότι τα ελληνικά είναι χώρος εξάσκησης κάθε τζάμπα-μαγκιάς και κάθε ιδιοτροπίας και όχι χώρος για επιστημονικές σπουδές.  Πάντως, υποδυόμενος τον αφελή της παρέας, ερώτησα φοιτητές, που δεν σήκωναν μύγα στο σπαθί τους όταν φοιτούσαν στην Ελλάδα, αν τώρα που συνεχίζουν τις σπουδές τους σε ξένη χώρα προγραμματίζεται καμιά κατάληψη και κλείσιμο του πανεπιστημίου τους και με κοίταξαν με λύπηση, σαν ανεπίδεκτο μαθήσεως.

Συμβαίνουν πολλά παράξενα στο ελληνικό πανεπιστήμιο και πρέπει να τα δούμε. Ένα από αυτά: το θέμα του πανεπιστημιακού ασύλου. Η Κυβερνητική, η θεωρία των πολύπλοκων και δυναμικών συστημάτων στα ζώα, τους ανθρώπους και τις μηχανές, μεταφερόμενη στο κοινωνικό περιβάλλον, μας βοηθά να κατανοήσουμε πολλά από τα φαινόμενα της κοινωνίας. Για το θέμα που εξετάζουμε είναι καλό να δούμε μια παράλληλη ιστορία ανάμεσα στον τεκτονισμό και το πανεπιστημιακό άσυλο.

Σἠμερα οι εκπρόσωποι του τεκτονισμού, ως προπαγάνδιση για την αξία του χώρου τους, αναφέρουν διάφορα ονόματα, σεβαστά και πολύτιμα. Ο Μότσαρτ υπήρξε μασώνος, ο Καποδίστριας υπήρξε μασώνος κ.λπ. κ.λπ. Και ακούς διάφορα ονόματα που πέφτουν κουδουνίζοντας. Όμως αποφεύγουν να προσδιορίσουν χρονικά, ότι αυτά τα ονόματα έδρασαν στο χώρο του μασωνισμού πριν διακόσια και περισσότερα χρόνια. Τότε ήσαν χρόνια μεταιχμιακά, με τις οδύνες του θανάτου μιας εποχής και τις ωδίνες της γέννησης μιας νέας. Όταν ακουγόταν συγχρόνως ο ρόγχος του θανάτου και το κλάμα της γέννας. Μέσα στα πλαίσια μιας κοινωνίας απολυταρχικής-φεουδαρχικής, τη λογοκρισία, την απαγόρευση κομμάτων και διακίνησης ιδεών, μέσα στις καταπιεστικές και ανελεύθερες συνθήκες της τότε εποχής, οι τεκτονικές στοές ήταν το καταφύγιο για την ελεύθερη διακίνηση ιδεών, ήταν χώρος για καλλιέργεια και διάδοση των επαναστατικών προσεγγίσεων και απόψεων. Η ασφυκτικές και καταπιεστικές συνθήκες στο μεγασύστημα της κοινωνίας οδηγούσαν τους πολίτες στην ευρυχωρία του μικροσυστήματος των τεκτονικών στοών, κάθε έξυπνος και ανήσυχος άνθρωπος αυτής της περιόδου αναζητούσε να ενταχθεί στον τεκτονισμό. Όταν η κοινωνία πήρε τα χαρακτηριστικά του αστικού εκσυγχρονισμού, με την άρση της λογοκρισίας και των άλλων καταπιεστικών μέτρων, με την απόκτηση του δικαιώματος της μαζικής ψήφου, τη μαζική δημόσια παιδεία, την ίδρυση κομμάτων και συσπειρώσεων, την ίδρυση ακόμα σοσιαλιστικών και κομμουνιστικών διεθνών οργανώσεων, οι τεκτονικές στοές άρχισαν να χάνουν τον ρηξικέλευθο ρόλο τους και να μετεξελίσσονται σε χώρους συντήρησης και άπνοιας. Ο Λεμπέσης στο περίφημο σύγγραμμά του με τίτλο Ἡ Τεράστια Κοινωνικὴ Σημασία τῶν Βλακῶν ἐν τῷ Συγχρόνῳ Βίῳ, το 1941, πριν εβδομήντα τόσα χρόνια, σημειώνει με χαριτωμένο τρόπο ποιοι συνωθούνται πια στις τεκτονικές στοές.

Και το πανεπιστημιακό άσυλο στην Ελλάδα θεωρήθηκε ως σημαντικός θεσμός που προστάτευε το Πανεπιστήμιο από την είσοδο στο χώρο του των καταπιεστικών και ανελεύθερων νόμων μιας κοινωνίας με συντηρητικούς θεσμούς και παρωχημένες απόψεις, το βοηθούσε να προχωρήσει απερίσπαστο στην επιστημονική έρευνα, το βοηθούσε στην ελεύθερη διακίνηση ιδεών. Πολύτιμος πράγματι θεσμός. Σήμερα όμως με τις βαθύτατες αλλαγές που επέφερε η μεγάλη τεχνολογική επανάσταση, με το φιλελευθερισμό της κοινωνίας, με την άρση κάθε λογοκρισίας, με το διαδίκτυο να περιέχει όλα σχεδόν τα βιβλία, (όλα, σίγουρα, τα αξιόλογα), τις εφημερίδες και τα περιοδικά, όλα τα θεατρικά, τα κινηματογραφικά και μουσικά έργα, με την ελεύθερη επικοινωνία και ροή πληροφοριών και την έκφραση γνώμης, που δυνητικά απευθύνεται σε όλους, ο θεσμός του πανεπιστημιακού ασύλου μετεξελίχθηκε και αυτός σε ένα συντηρητικό θεσμό που αποτρέπει την ευρυχωρία που απέκτησε η κοινωνία έξω να μπει στο χώρο του Πανεπιστημίου.

Με απλά λόγια και με όρους από το παζάρι: όταν στο χώρο του Πανεπιστημίου διατίθενται χρωματιστά μπαλόνια που ή κοινωνία που το περιβάλλει δεν τα διαθέτει ή διαθέτει πολύ λίγα, το πανεπιστημιακό άσυλο είναι πολύ εξυπηρετικό, γιατί συντείνει στη διάθεση και υπεράσπιση των χρωματιστών μπαλονιών. Όταν όμως στην κοινωνία έξω υπάρχουν παντού χρωματιστά μπαλόνια, διατίθενται από όλα τα καταστήματα και στέκια, στις πλατείες και στα πεζοδρόμια, πολλές φορές δωρεάν, το άσυλο γίνεται παρωχημένος θεσμός που εμποδίζει τη διάθεση επί πλέον χρωματιστών μπαλονιών στο χώρο του πανεπιστημίου.

Με το Πανεπιστημιακό άσυλο δεν κατοχυρώνεται η ελεύθερη διακίνηση ιδεών και η επιστημονική έρευνα, αυτή είναι αποκτημένη για την εξωτερική κοινωνία, αλλά θεσμός που εξυπηρετεί τα συμφέροντα φοιτητοπατέρων, την άσκηση παράνομων και ημιπαράνομων δραστηριοτήτων, βοηθά στην ανέλιξη και τον καριερισμό διαφόρων κλικών των πανεπιστημιακών και την προστασία των κεκτημένων, όπως και την αύξηση του προικώου των θυγατέρων τους, μεγαλύτερη πίτα από τα διάφορα ερευνητικά προγράμματα, την αναπαραγωγή μέσα στα στεγανά του πανεπιστημιακού χώρου των ίδιων ιδεολογικών κατευθύνσεων από συνεχιστές μικρόνοες, γιατί είναι έκδηλο ότι το επίπεδο διδασκόντων και διδασκομένων συνεχώς πέφτει. Με απλά λόγια: όταν το μεγασύστημα της κοινωνίας ήταν συντηρητικό και περιορισμένο το πανεπιστημιακό άσυλο εμπόδιζε την εισαγωγή του συντηρητισμού στο μικροσύστημα του Πανεπιστημίου, όταν η πραγματικότητα άλλαξε το μεγασύστημα της κοινωνίας, το πανεπιστημιακό άσυλο εμποδίζει τον κοινωνικό «ελευθερισμό» να μπεί σ’ αυτό και να διευρύνει τους ορίζοντές του.

Έζησα από πολύ κοντά αυτά τα φαινόμενα, όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’90 μερικοί φοιτητές θέλησαν να οργανώσουν έκθεση για την πορεία του Ελληνισμού στην Αλβανία. Διάφοροι ερυθροχίτωνες, που αυτοπροσδιορίζονταν ως αναρχικοί, και όχι ως η φασιστική εμβολή του ιδεολογικού τους χώρου, βιαιοπράγησαν εναντίον των διοργανωτών, με προπηλακισμούς κατέστρεψαν την εκδήλωση, τους απαγόρευσαν να μιλήσουν. Όταν ρώτησα γιατί δεν ζήτησαν την προστασία της αστυνομίας αφού σημειώθηκαν τόσα αδικήματα,  μου απάντησαν ότι αυτό είναι αφελές ερώτημα, γιατί λόγω πανεπιστημιακού ασύλου η αστυνομία δεν μπορεί να προστατεύσει κανένα. Λοιπόν:  Το σοβιετικό καθεστώς είχε καταρρεύσει, στην υπόλοιπη ανθρωπότητα διανοούνταν όλοι και παρακολουθούσαν τις εξελίξεις, άκουαν ποικίλες απόψεις από διάφορους χώρους προσπαθώντας να κατανοήσουν την πορεία των γεγονότων και της ανθρωπότητας και στο ελληνικό πανεπιστήμιο, με άλλοθι το πανεπιστημιακό άσυλο, απαγόρευαν το δικαίωμα γνώμης και πληροφόρησης.

Όσοι θέλουν την ελεύθερη διακίνηση ιδεών στο ελληνικό πανεπιστήμιο, όσοι θέλουν να λάμψει η επιστημονική αλήθεια και όσοι θέλουν επαναστατικά πανεπιστήμια (επαναστατικά ορἰζουμε τα πανεπιστήμια τα οποία βγάζουν έξυπνους και καλλιεργημένους επιστήμονες, που θα μπουν στην κοινωνία μετά και θα βοηθήσουν στο μετασχηματισμό της, και όχι ημιμαθείς της ήσσονος προσπαθείας ) πρέπει επιτέλους να δουν με παρρησία το θέμα του πανεπιστημιακού ασύλου, πρέπει να αποβάλουν τις ιδεοληψίες του παρελθόντος. Για να ανανεωθεί το ελληνικό πανεπιστήμιο και να χάσει τον συντηρητικό του χαρακτήρα.

Δημόκριτος

savvaspavlou@wordpress.com

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: