Μικροφιλολογικά
1. Σκισμένες σελίδες
2. Το «Ελληνομουσείον» του περιοδικού Ακτή
1. ΣΚΙΣΜΕΝΕΣ ΣΕΛΙΔΕΣ
Το 2004, ύστερα από τριάντα χρόνια διακοπής λόγω της τουρκικής εισβολής και κατοχής, επαναλειτούργησε στα κατεχόμενα το Γυμνάσιο Ριζοκαρπάσου, για τα τριάντα πέντε παιδιά των εγκλωβισμένων, που παρέμειναν εκεί. Από το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού στάλθηκαν όλα τα σχολικά εγχειρίδια για τους μαθητές του κατεχόμενου Γυμνασίου, ακριβώς τα ίδια που πήραν και οι μαθητές στην υπόλοιπη ελεύθερη Κύπρο. Όμως, οι κατοχικές αρχές αγρυπνούσαν, αναδίφησαν εξονυχιστικά όλες τις σελίδες και ζήτησαν να αφαιρεθούν αυτές που δεν ήταν αρεστές στους Τούρκους στρατοκράτες. Μιλάμε για πραγματική σφαγή των εγχειριδίων. Από όλα, σχεδόν, ζητούσαν να αφαιρεθούν σελίδες, σε μερικά, όπως το εγχειρίδιο Ιστορίας, απαιτούσαν την αφαίρεση ολόκληρων πολυσέλιδων τμημάτων. Κάθε απλή αναφορά, ακόμη και για τον όρο «κατεχόμενα» ή απλή μνεία για τη Μικρασιατική καταστροφή, τους φαινόταν απαράδεκτη και ζητούσαν να σκιστεί η σελίδα. Τη λογοκριτική αυτή διαδικασία διεκπεραίωσαν εντεταλμένα πρόσωπα της ειρηνευτικής δύναμης, κάτω από τον αυστηρό έλεγχο και την εποπτεία των κατοχικών αρχών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ποίημα του Νίκου Λάζαρη, “Μαριάνθη Μπαλαμπάνη” [1] που αναφέρεται σε μια γυναίκα μεγάλης ηλικίας, που ζει σε σύγχρονη πόλη της Ελλάδας και θυμάται, μ’ άλλες δυο συνομήλικές της, τη μικρασιατική πατρίδα από όπου κατάγονταν: Όταν η νύχτα έπεφτε, τις έβλεπα και τις τρεις τριγύρω απ’ το μαγκάλι -μοίρες καλές- να ζωντανεύουν ίσκιους από το παρελθόν και να μιλούν για τόπους μιας Πατρίδας που δε γνώρισα: Σερίκιοϊ, Σεβδίκιοϊ, Σμύρνη, Μαινεμένη. Οι στίχοι αυτοί θεωρήθηκαν απαράδεκτοι και επικίνδυνοι και η σελίδα με το ποίημα “Μαριάνθη Μπαλαμπάνη” αφαιρέθηκε από το βιβλίο. Όμως, για το θέμα της τουρκικής λογοκριτικής αυθαιρεσίας συνέβη κάτι το αξιοσημείωτο. Το πιο σκληρό κείμενο απέναντι στους Τούρκους ήταν το ποίημα του Βίκτορα Ουγκώ, «Το ελληνόπουλο». Βρίσκεται μέσα στο εγχειρίδιο λογοτεχνίας που τυπώθηκε στην Αθήνα, σε έκδοση του Ο.Ε.Δ.Β., και το οποίο διδάσκονται όλοι οι μαθητές στην Κύπρο και την Ελλάδα. Περιέχει, μάλιστα, στην αρχή του ποιήματος, τους στίχους: «Τούρκοι διαβήκαν. Χαλασμός, θάνατος πέρα ως πέρα». Όμως, αυτό το ποίημα, που ο Ουγκώ έγραψε μετά την καταστροφή της Χίου, οι τουρκικές κατοχικές αρχές δεν ζήτησαν να αφαιρεθεί. Ούτε καν το σχολίασαν ή έδειξαν την παραμικρή δυσφορία. Ο λόγος είναι απλός και δείχνει με πόσο έξυπνο και μεθοδευμένο τρόπο κινείται η τουρκική ηγεσία. Τότε, ήταν η κορύφωση της προσπάθειας της Τουρκίας, για να πετύχει την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεών της με την Ενωμένη Ευρώπη. Ο Ουγκώ αποτελεί μείζον κεφάλαιο της γαλλικής και ευρύτερης ευρωπαϊκής λογοτεχνίας και είναι πασίγνωστος λογοτέχνης σε όλη την Ευρώπη. Η πληροφόρηση ότι οι Τούρκοι λογόκριναν κείμενο του Ουγκώ, ξέσχισαν τη σελίδα που περιείχε ποίημά του, θα ξεσήκωνε αντιδράσεις από όλους τους διανοούμενους. Το κατάπιαν, λοιπόν, και ας είναι τόσο σκληρό κείμενο για τους Τούρκους και οι κατοχικές αρχές επέπεσαν επί των Ελλήνων λογοτεχνών (Ελλαδιτών και Κυπρίων) και κατακρεούργησαν τις σελίδες τους από τα λογοτεχνικά εγχειρίδια δείχνοντας ταυτόχρονα και στους Έλληνες της Κύπρου να κατανοήσουν ποιος κάνει κουμάντο στο νησί. Η μόνιμη στάση της τουρκικής πολιτικής, που ξέρει να κινείται με ελιγμούς και ευστροφία, επιδεικνύοντας σεβασμό και ευπείθεια στις υπέρτερες δυνάμεις με ταυτόχρονη θρασύτητα και νταηλίκι προς τους αδύνατους. Σημειώση: [1] Το ποίημα περιλαμβάνεται τώρα στο βιβλίο: Νίκος Λάζαρης, Η ένταση είναι διαρκής. Ποιήματα 1975–2002, εκδ. Τυπωθήτω – Λάλον ύδωρ, Αθήνα 2007, σ. 173.
.
2. ΤΟ ΕΛΛΗΝΟΜΟΥΣΕΙΟΝ του περιοδικού ΑΚΤΗ
.
Το Ελληνομουσείον της Ακτής ξεκίνησε με το πρώτο τεύχος του περιοδικού και συνεχίζει αδιακόπως και ανελλιπώς μέχρι σήμερα. Την ιδέα της ανθολόγησης, σε κάθε τεύχος, ζώντων και εν ενεργεία ποιητών, πρότεινε ο υπογράφων, νονός του τίτλου ήταν ο Πρόδρομος Προδρόμου. Έτσι, σε κάθε έκδοση του περιοδικού, σε ένα ξεχωριστό δεκαεξασέλιδο με διαφορετικό κιτρινωπό χρώμα, ανθολογείται η εργασία ενός σύγχρονου Έλληνα ποιητή που ζει και καταθέτει σήμερα στο χώρο της ποίησης.[1] Μόνο σε δύο περιπτώσεις ανθολογήθηκαν ποιήματα τεθνεώτων: Νίκος Γαβριήλ Πεντζίκης, Παντελής Μηχανικός.[2] Το δεκαεξεσάλιδο του Ελληνομουσείου κυκλοφορεί και ως ανάτυπο, σε διακόσια αντίτυπα. Για τους περισσότερους ποιητές αυτή η έκδοση, έστω και με τη μορφή του ανατύπου έστω και με τη μορφή της ανθολόγησης, αποτελεί την πρώτη ξεχωριστή εκδοτική κατάθεση για τη δουλιά τους. Πολλοί εργάστηκαν για τις ανθολογήσεις του Ελληνομουσείου. Αναφέρω ενδεικτικά: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος, Αργύρης Χιόνης, Νίκος Ορφανίδης, Γιώργος Κ. Μύαρης, Δημήτρης Δασκαλόπουλος, Φώτης Δημητρακόπουλος, Σάββας Παύλου, Γιώργος Μαρκόπουλος, Γιάννης Πατίλης, Λεύκιος Ζαφειρίου, Στέλιος Καραγιάννης, Δημήτρης Κοσμόπουλος, Γιάννης Βαρβέρης, Μαρία Ηροδότου κ.ά. Έτσι ανθολογήθηκαν και κυκλοφόρησαν 99 ανάτυπα για την ποίηση σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών. Η ανθολόγηση αποτελεί και μία κριτική πράξη αφού η επιλογή του ποιητή που θα ανθολογηθεί καθώς και η εργασία του που θα προβληθεί στην ανθολόγηση, εκφράζουν και μια πρωτοβάθμια αξιολογική κρίση. Πιστεύοντας ότι ένα περιοδικό όπως η Ποιητική πρέπει και να γνωστοποιεί εκδόσεις, ενέργειες και εκδηλώσεις που προβάλλουν και καλλιεργούν τον αγρόν της ποίησης κοινοποιώ στους αναγνώστες της τον κατάλογο των ανθολογηθέντων δημιουργών στο Ελληνομουσείον της Ακτής. Ευχόμενος ταυτόχρονα ότι κάποια στιγμή αυτός ο ανθολογικός μόχθος των 1600 περίπου σελίδων θα προβληθεί καλύτερα σε μια αυτοτελή έκδοση.
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΟΥΛΙΟΣ (ανθολόγος: Σάββας Παύλου), Χειμώνας 1989, αρ. 1, σ. 65-80
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγοι: Χρήστος Μαυρής-Λεύκιος Ζαφειρίου), Άνοιξη 1990, αρ. 2, σ. 193-208
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΟΝΤΟΣ (ανθολόγοι: Σάββας Κοκινοτριμιθιώτης-Τ. Μάνος), Φθινόπωρο 1990, αρ. 4, σ. 405-420
ΝΑΣΟΣ ΒΑΓΕΝΑΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης-Σάββας Παύλου), Χειμώνας 1990, αρ. 5, σ. 49-64
ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΣΙΑΡΔΗΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Άνοιξη 1991, αρ. 6, σ. 153-168
ΓΙΩΡΓΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης-Σάββας Παύλου), Καλοκαίρι 1991, αρ. 7, σ. 265-280
ΜΑΡΚΟΣ ΜΕΣΚΟΣ (ανθολόγος: Δημήτρης Δασκαλόπουλος), Φθινόπωρο 1991, αρ. 8, σ. 401-416
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΤΙΛΗΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης-Σάββας Παύλου), Χειμώνας 1991, αρ. 9, σ. 33-48
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης-Σάββας Παύλου), Άνοιξη 1992, αρ. 10, σ. 241-256
ΖΗΣΙΜΟΣ ΛΟΡΕΝΤΖΑΤΟΣ (ανθολόγος: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος), Καλοκαίρι 1992, αρ. 11, σ. 385-400
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ (ανθολόγος: Δημήτρης Δασκαλόπουλος), Φθινόπωρο 1992, αρ. 12, σ. 497-512
ΚΩΣΤΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ (ανθολόγοι: Π. Παπαχαραλάμπους-Σ. Παύλου), Χειμώνας 1992, αρ. 13, σ. 49-64
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης-Σάββας Παύλου), Άνοιξη 1993, αρ. 14, σ. 169-184
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΚΑΝΑΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης-Σάββας Παύλου), Καλοκαίρι 1993, αρ. 15, σ. 289-304
ΝΙΚΟΣ ΦΩΚΑΣ (ανθολόγος: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος), Φθινόπωρο 1993, αρ. 16, σ. 425-440
ΚΩΣΤΑΣ ΜΟΝΤΗΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Χειμώνας 1993, αρ. 17, σ. 49-64
ΤΑΚΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Άνοιξη 1994, αρ. 18, σ. 177-192
ΝΙΚΟΣ ΓΑΒΡΙΗΛ ΠΕΝΤΖΙΚΗΣ (ανθολόγος: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος), 1994, αρ. 19, σ. 305-320
ΝΙΚΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ (ανθολόγος: Μαρία Ηροδότου), Φθινόπωρο 1994, αρ. 20, σ. 433-448
ΛΟΥΚΑΣ ΚΟΥΣΟΥΛΑΣ (ανθολόγος: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος), Χειμώνας 1994, αρ. 21, σ. 49-64
ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΧΑΡΚΙΑΝΑΚΗΣ (ανθολόγος: Φώτης Δημητρακόπουλος), Άνοιξη 1995, αρ. 22, σ. 177-192
ΘΕΟΔΟΣΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ (ανθολόγοι: Φώτης Δημητρακόπουλος, Νίκος Ορφανίδης, Σάββας Παύλου), Καλοκαίρι 1995, αρ. 23, σ. 297-312
ΖΗΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ (ανθολόγος: Ν. Δ. Τριανταφυλλόπουλος), Φθινόπωρο 1995, αρ. 24, σ. 425-440
ΑΝΔΡΕΑΣ ΠΑΣΤΕΛΛΑΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης, Σάββας Παύλου), Χειμώνας 1995, αρ. 25, σ. 49-64
ΚΩΣΤΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγοι: Φώτης Δημητρακόπουλος, Νίκος Ορφανίδης ), Άνοιξη 1966, αρ. 26, σ. 177-192
ΜΑΝΟΛΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΑΚΗΣ (ανθολόγος: Σάββας Παύλου), Καλοκαίρι 1996, αρ. 27, σ. 305-320
ΓΙΑΝΝΗΣ ΥΦΑΝΤΗΣ (ανθολόγος: Σάββας Παύλου), Φθινόπωρο 1996, αρ. 28, σ. 425-440
ΠΙΤΣΑ ΓΑΛΑΖΗ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Χειμώνας 1996, αρ. 29, σ.49-64
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΛΗΣΗΣ (ανθολόγοι: Άννα Γαβρη, Ανθή Ζένιου, Νικος Ορφανίδης), Άνοιξη 1997, αρ. 30, σ. 209-224
ΘΕΟΚΛΗΣ ΚΟΥΓΙΑΛΗΣ (ανθολόγοι: Ελένη Αντωνίου, Νικος Ορφανίδης), Καλοκαίρι 1997, αρ. 31, σ. 305-320
ΤΖΕΝΗ ΜΑΣΤΟΡΑΚΗ (ανθολόγος: Σάββας Παύλου), Φθινόπωρο 1997, αρ. 32, σ. 409-424
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΣΑΛΟΥΜΑΣ (ανθολόγος: Μαρία Ηροδότου), Χειμώνς 1997, αρ. 33, σ. 49-64
ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΜΠΟΥΚΑΛΑΣ (ανθολόγοι: Π. Παπαχαραλάμπους, Σάββας Παύλου), Άνοιξη 1998, αρ. 34, σ. 169-184
ΝΑΤΑΣΑ ΧΑΤΖΙΔΑΚΗ (ανθολόγος: Στέλιος Καραγιάννης), Καλοκαίρι 1998, αρ. 35, σ. 289-304
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΝΟΥΤΣΟΣ (ανθολόγος: Στέλιος Καραγιάννης), Φθινόπωρο 1998, αρ. 36, σ. 409-424
ΑΡΓΥΡΗΣ ΧΙΟΝΗΣ (ανθολόγοι: Νίκος Ορφανίδης, Σάββας Παύλου), Χειμώνας 1998, αρ. 37, σ. 49-64
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΡΒΕΡΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μαρκόπουλος), Άνοιξη 1999, αρ. 38, σ. 177-192
ΟΡΕΣΤΗΣ ΑΛΕΞΑΚΗΣ (ανθολόγος: Στέλιος Καραγιάννης), Καλοκαίρι 1999, αρ. 39, σ. 281-296
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΙΣΤΙΚΟΣ (ανθολόγος: Φώτης Δημητρακόπουλος), Φθινόπωρο 1999, αρ. 40, σ. 393-408
ΑΝΤΩΝΗΣ ΦΩΣΤΙΕΡΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μάρκοπουλος), Χειμώνας 1999, αρ. 41, σ. 49- 64
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΛΙΟΝΤΑΚΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μαρκόπουλος), Άνοιξη 2000, αρ. 42, σ. 145-160
ΣΩΤΗΡΗΣ ΚΑΚΙΣΗΣ (ανθολόγος Γιάννης Βαρβέρης), Καλοκαίρι 2000, αρ. 43, σ. 257-272
ΣΤΡΑΤΗΣ ΠΑΣΧΑΛΗΣ (ανθολόγος: Μόνα Σαββίδου-Θεοδούλου), Φθινόπωρο 2000, αρ. 44, σ. 385-400
ΘΑΝΑΣΗΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγος: Φώτης Δημητρακόπουλος), Χειμώνας 2000, αρ. 45, σ. 49-64
ΘΑΝΑΣΗΣ Ε. ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Άνοιξη 2001, αρ. 46, σ. 161-176
ΗΛΙΑΣ ΓΚΡΗΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Καλοκαίρι 2001, αρ. 47, σ. 281-296
ΠΟΙΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ ΠΑΠΑΔΙΑΜΑΝΤΗ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Φθινόπωρο 2001, αρ. 48, σ. 401-416
ΗΛΙΑΣ ΛΑΓΙΟΣ (ανθολόγος: Δημήτρης Κοσμὀπουλος), Χειμώνας 2001, αρ. 49, σ. 49-64
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΝΙΔΑΡΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης), Άνοιξη 2002, αρ. 50, σ. 177-192
ΗΛΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΣ (ανθολόγος: Αργύρης Χιόνης), Καλοκαίρι 2002, αρ. 51, σ. 321-336
ΣΩΤΗΡΗΣ ΣΑΡΑΚΗΣ (ανθολόγος: Αργύρης Χιόνης), Φθινόπωρο 2002, αρ. 52, σ. 449-464
ΓΙΑΝΝΗΣ ΔΑΛΛΑΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Χειμὤνας 2002, αρ. 53, σ. 49-64
ΠΑΝΟΣ ΘΑΣΙΤΗΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Άνοιξη 2003, αρ. 54, σ. 177-192
ΧΡΙΣΤΟΣ ΛΑΣΚΑΡΗΣ, (ανθολόγος: Αργύρης Χιόνης), Καλοκαίρι 2003, αρ. 55, σ. 305- 320
ΘΕΟΤΟΚΗΣ ΖΕΡΒΟΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης), Φθινόπωρο 2003, αρ. 56, σ. 433-448
ΚΩΣΤΑΣ ΣΟΥΕΡΕΦ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης). Χειμώνας 2003, αρ. 57, σ. 49-64
ΣΤΑΘΗΣ ΚΟΥΤΣΟΥΝΗΣ (ανθολόγος: Αργύρης Χίονης), Άνοιξη 2004, αρ. 58, σ. 177-192
ΣΩΤΗΡΗΣ ΤΡΙΒΙΖΑΣ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Καλοκαίρι 2004, αρ. 59, σ. 305-320
ΣΟΦΟΚΛΗΣ ΛΑΖΑΡΟΥ (ανθολόγος: Νικος Ορφανίδης), Φθινόπωρο 2004, αρ. 60, σ. 433-448
ΝΙΚΟΣ ΛΑΖΑΡΗΣ (ανθολόγος: Δημήτρης Κοσμόπουλος), Χειμώνας 2004, αρ. 61, σ. 49-64
ΘΑΝΑΣΗΣ ΒΕΝΕΤΗΣ (ανθολόγος: Ηλίας Γκρης), Άνοιξη 2005, αρ. 62, σ. 177-192
ΙΑΣΩΝ ΔΕΠΟΥΝΤΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μυαρης), Καλοκαίρι 2005, αρ. 63, σ. 305-320
ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΑΦΕΙΡΙΟΥ (ανθολόγος: Αργύρης Χιόνης), Φθινόπωρο 2005, αρ. 64, σ. 433-448
ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΑΓΓΕΛΑΚΗ-ΡΟΥΚ (ανθολόγος: Γιώργος Μάρκοπουλος), Χειμώνας 2005, αρ. 65, σ. 49-64
ΤΟΛΗΣ ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ (ανθολόγος: Βασίλης Ιωαννίδης), Άνοιξη 2006, αρ. 66, σ. 177-192
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Ι. ΣΟΥΡΒΙΝΟΣ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Καλοκαίρι 2006, αρ. 67, σ. 305-320
ΚΟΥΛΑ ΑΔΑΛΟΓΛΟΥ (ανθολόγος: Δέσποινα Νικολάου), Φθινόπωρο 2006, αρ. 68, σ. 433-448
ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΑΚΟΥΛΙΔΗΣ (ανθολόγος: Κώστας Ρεούσης, Γιώργος Κ. Μύαρης), Χειμώνας 2006, αρ. 69, σ. 49-64
ΣΩΤΗΡΗΣ ΠΑΣΤΑΚΑΣ (ανθολόγος: Γιάννης Πατίλης), Άνοιξη 2007, αρ. 70, σ. 177-192
ΔΙΟΜΗΔΗΣ ΒΛΑΧΟΣ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Καλοκαίρι 2007, αρ. 71, σ. 305-320
ΛΟΥΚΑΣ ΑΞΕΛΟΣ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Φθινόπωρο 2007, αρ. 72, σ. 433-448
ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΟΥΜΑΝΙΔΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Χειμώνας 2007, αρ. 73, σ. 49-64
ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΤΑΣΙΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγοι: Σταύρος Ζαφειρίου-Γιώργος Κ. Μύαρης), Άνοιξη 2008, αρ. 74, σ. 177-192
ΖΕΦΗ ΔΑΡΑΚΗ (ανθολόγος: Δέσποινα Νικολάου), Καλοκαίρι 2008, αρ. 75, σ. 305-320
ΣΠΥΡΟΣ ΚΑΤΣΙΜΗΣ, (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Φθινόπωρο 2008, αρ. 76, σ. 433-448
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΣΜΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγος: Σάββας Παύλου), Χειμώνας 2008, αρ. 77, σ. 49-64
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΣΕΡΡΑΣ (ανθολόγος: Διονύσης Ν. Μουσμούτης), Άνοιξη 2009, αρ. 78, σ. 177-192
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ (ανθολόγος: Αργύρης Χιόνης), Καλοκαίρι 2009, αρ. 79, σ. 305-320
ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΘΕΟΔΩΡΟΥ (ανθολόγος: Δέσποινα Νικολάου), Φθινόπωρο 2009, αρ. 80, σ. 433-448
ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΙΟΒΑΣ (ανθολόγοι: Θανάσης Ε. Μαρκόπουλος-Γιώργος Κ. Μύαρης) Χειμώνας 2010, αρ. 81, σ. 49-64
ΝΙΚΟΣ ΟΡΦΑΝΙΔΗΣ (ανθολόγος: Σάββας Παύλου), Άνοιξη 2010, αρ. 82, σ. 177-192
ΝΤΙΝΑ ΠΑΓΙΑΣΗ-ΚΑΤΣΟΥΡΗ (ανθολόγος: Γιώργος Κ. Μύαρης), Καλοκαίρι 2010, αρ, 83, σ. 305-320
ΕΥΤΥΧΙΑ-ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΛΟΥΚΙΔΟΥ (ανθολόγος: Ορέστης Αλεξάκης), Φθινόπωρο 2010, αρ. 84, σ. 433-448
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΛΕΜΟΤΟΜΟΣ (ανθολόγος: Διονύσης Ν. Μουσμούτης), Χειμώνας 2010, αρ. 85, σ. 49-64
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΙΔΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης), Άνοιξη 2011, αρ. 86, σ. 177-192
ΜΙΧΑΛΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (ανθολόγοι: Σάββας Παύλου, Στέφανος Σταυρίδης, Γιώργος Τριλλίδης), Καλοκαίρι 2011, αρ. 87, σ. 305-320
ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΙΟΥ ΤΑΣΟΥΛΑ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης), Φθινόπωρο 2011, αρ. 88, σ. 433-448
π. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ (ανθολόγος: Διονύσης Μουσμούτης), Χειμώνας 2011, αρ. 89, σ. 49-64
ΓΙΩΡΓΟΣ ΧΡΙΣΤΟΔΟΥΛΙΔΗΣ (ανθολόγοι: Σάββας Παύλου, Στέφανος Σταυρίδης, Γιώργος Τριλλίδης), Άνοιξη 2012, αρ. 90, σ. 177-192
ΦΟΙΒΟΣ ΣΤΑΥΡΙΔΗΣ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης), Καλοκαίρι 2012, αρ. 91, σ. 305-320
ΑΝΤΩΝΗΣ ΠΙΛΛΑΣ (ανθολόγος: Ανδρέας Πετρίδης), Φθινόπωρο 2012, αρ. 92, α. 433-448
ΓΙΩΡΓΟΣ Ν. ΚΑΡΤΕΡ (ανθολόγος: Γιώργος Μύαρης), Χειμώνας 2012, αρ. 93, σ. 49-64
ΚΛΑΙΡΗ ΑΓΓΕΛΙΔΟΥ (ανθολόγος: Νίκος Ορφανίδης), Άνοιξη 2013, αρ. 94, σ. 177-192
ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΚΑΨΑΛΗΣ (ανθολόγοι: Χ. Παπαχαραλάμπους, Σ. Παύλου), Καλοκαίρι 2013, αρ. 95, σ. 305-320
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΗΣ (ανθολόγος Ανδρέας Πετρίδης), Φθινόπωρο 2013, αρ. 96, σ. 433-448
Π. Β. ΠΑΣΧΟΣ (ανθολόγος Νίκος Ορφανίδης – Αντώνης Πιλλάς), Χειμώνας 2013, αρ. 97, σ. 49-64
[1] ) Μόνο μια φορά δεν υπάρχει Ελληνομουσείον. Στο τρίτο τεύχος (Καλοκαίρι 1990) ο χώρος του Ελληνομουσείου δόθηκε για την παρουσίαση της ρουμανικής ποίησης [Βίκτωρ Ιβάνοβιτς, Μικρό οδοιπορικό στην ρουμανική ποίηση της αντίστασης και της εξορίας: σ. 297-298, ανθολόγηση: σ. 299-316] [2] ) Ακόμη, στο τεύχος 48 (Φθινόπωρο 2001) στο Ελληνομουσείον ανθολογήθηκαν ποιήματα εμπνευσμένα από τον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη.
Σχολιάστε