5. ΜΗΔΕΙΣ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟΣ ΕΙΣΙΤΩ


«Μηδείς αγεωμέτρητος εισίτω» χάραξε πάνω στην είσοδο της σχολής του ο φιλόσοφος Πυθαγόρας. Να μη μπει κανένας, δηλαδή, που δεν ήξερε γεωμετρία και μαθηματικά. Αργότερα αναφέρθηκε ότι και ο Πλάτωνας έγραψε το ίδιο, στο χώρο των φιλοσοφικών του μαθημάτων, και στους νεότερους χρόνους ο Ευγένιος Βούλγαρις το έβαλε ως επιγραφή στην είσοδο της Αθωνιάδος Σχολής.

Νομίζω, όμως, ότι οι νέες εξελίξεις στην κοινωνική και πολιτική διαδρομή της Κύπρου επιβάλλουν να αναγραφεί, ειδικά στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, κάτι ανάλογο που σχετίζεται με την κακοποίηση και παραχάραξη της Ιστορίας, όπως μας το τονίζουν πράξεις και ενέργειες που έγιναν και πολλά άλλα που ακούγονται και είναι αναμενόμενα. Και αυτό που πρέπει να γραφτεί είναι το «Μηδείς ανιστόρητος εισίτω».

Αν εφαρμοστεί το πνεύμα αυτής της επιγραφής μερικοί πρέπει να εξέλθουν.

Η Ιστορία δεν εξηγείται με ιδεολογικές αγκυλώσεις και κομματικές παρωπίδες. Αποτελεί επιστέγασμα ενδελεχούς έρευνας, βαθύτατης επιστημονικής μελέτης και νηφάλιου προβληματισμού. Σίγουρα δεν είναι βεγγαλικά που τινάζονται στον ουρανό με θεαματικό τρόπο και αναγκάζουν ολόκληρη την κοινωνία να ασχολείται με αντιεπιστημονικά ιδεολογήματα και ανοησίες, ή το χειρότερο να δημιουργούνται αντιδράσεις σπαστικές, το ίδιο απαράδεκτες.

Κάθε ιδεολογικοποιημένη  αναφορά στην ιστορία έχει κύριο χαρακτηριστικό ότι προσπαθεί να εξηγήσει το γενικό βασισμένη στο  μεμονωμένο επεισόδιο, προσπαθεί να τεκμηριώσει βροχόπτωση με το «ράβδος εν γωνία» ή όπως προσφυώς επαναλάμβανε ο Κάρολος Μαρξ: χάνει το δάσος για το δέντρο.

Και στην εγκύκλιο του Υπουργού Παιδείας είναι έκδηλη αυτή η νοοτροπία που με το δέντρο κρύβει το δάσος. Τα γεγονότα του 63 -64 δεν μπορούν να ερμηνευθούν με τις απλουστευτικές ατάκες της υπουργικής εγκυκλίου που εμφανίζει την Κύπρο ως πεδίο διαμάχης  κάποιων μεμονωμένων ομάδων, εξτρεμιστικών ή άλλων. Ποιες μεμονωμένες ομάδες; Η ελληνική δημοκρατική πλειοψηφία του νησιού βρέθηκε να σφυροκοπιέται μέσα σε μια ευρύτερη διαπλοκή συμφερόντων στην οποία πρωταγωνιστικό ρόλο είχαν η Άγκυρα και οι Άγγλοι κυρίως, καθώς και η Αμερική, το ΝΑΤΟ και άλλες ισχυρές δυνάμεις.

Ακόμη όλη αυτή η αντιπαράθεση είχε βάθος χρόνου. Τα κυριότερα σημεία της προϊστορίας ήταν η προσπάθεια της Άγκυρας να αποκτήσει ρόλο και λόγο στο νησί. Ήταν τα Σεπτεμβριανά του 1955 με το πογκρόμ εναντίον των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης, οι ταραχές στην Κύπρο το 1958, οργανωμένες από την Άγκυρα και ενισχυμένες από τις αγγλικές αποικιοκρατικές αρχές. Χαρακτηριστικά το πλοιάριο Ντενίς αφίχθη το 1959, λίγους μήνες μετά την υπογραφή των Συμφωνιών Ζυρίχη – Λονδίνου, όταν η τουρκοκυπριακή μειονότητα, με την αποχώρηση της αποικιοκρατίας, πήρε θεσμική συγκυριαρχία στην Κύπρο ύστερα από αγώνα που έκαναν οι Έλληνες του νησιού, με αίμα και θυσίες. Το πλοιάριο Ντενίς έφτασε από την Τουρκία μεταφέροντας τόσες σφαίρες όσες ήταν δυνατό να δολοφονήσουν όλα τα μέλη του Ελληνικού πληθυσμού από τρεις φορές τον καθένα. Μιλάμε για όλους τους Έλληνες από μίας ημέρας μέχρι εκατόν χρόνων. Όλα έδειχναν ότι οι λογαριασμοί παρέμεναν  ανοικτοί και το μέλλον δεν προβλεπόταν ρόδινο, οι πληροφορίες για τους εξοπλισμούς της τουρκοκυπριακής μειονότητας ήσαν συνεχείς και οι προκλητικές ενέργειες της τουρκικής ηγεσίας επαναλαμβανόμενες. Όμως αφού ο Υπουργός  Παιδείας μίλησε για εξτρεμιστικές ομάδες πρέπει να του θυμίσω ότι κάποια από αυτές είχε δική της και σύγχρονη πολεμική αεροπορία. Γιατί στα γεγονότα του 63 -64 συμμετείχε και η τουρκική αεροπορία που κατέκαψε την Τηλλυρία με βόμβες ναπάλμ και τραυμάτισε και σκότωσε εκατοντάδες. Πρώτη φορά στην ιστορία σημειώνουμε εξτρεμιστική ομάδα που διέθετε και τακτική πολεμική αεροπορία. Είναι ένα στοιχείο που εμφαίνει αμέσως τις δυνάμεις που έδρασαν στην εξέλιξη του Κυπριακού αυτής της περιόδου, που οι αναφορές στην εγκύκλιο του Υπουργού τις συσκοτίζουν και αποδεικνύει αμέσως πόσο ιδεολογικοποιημένο, της παραχάραξης και της στρέβλωσης, είναι το μήνυμά του.

Εντωμεταξύ όλοι μιλάνε στο Υπουργείο Παιδείας με έπαρση για την επικείμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Ότι μ’αυτήν θα περάσουμε σε ένα στάδιο δόξης λαμπρό στο οποίο κέντρο θα είναι η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης των μαθητών, η αυτενέργεια και συμμετοχή τους στη διαδικασία της γνώσης και άλλα ηχηρά παρόμοια. Η μεταρρυθμισιολογία, η επιστήμη που εξετάζει τους όρους παραγωγής και αναπαραγωγής της θεωρίας και πρακτικής για μια μεταρρύθμιση, έχει τονίσει ότι όλες σχεδόν οι μεταρρυθμιστικές διακηρύξεις τονίζουν τα ίδια και ότι εκείνο που  καταξιώνει μια μεταρρύθμιση είναι η έμπρακτη εφαρμογή των βασικών της αρχών. Και στη συγκεκριμένη περίπτωση, παρά τις διακηρύξεις για κριτική σκέψη, διαπιστώνουμε ότι με το παράδειγμά της εγκυκλίου το Υπουργείο στρεβλώνει τα πράγματα και κατευθύνει τους μαθητές στην υποδοχή και αποδοχή λανθασμένων, αγκυλωμένων και ιδεολογικοποιημένων απόψεων για την ιστορία του τόπου τους, τους αναγκάζει να καταπιούν μια προκατασκευασμένη αντιεπιστημονική άποψη.

Δεν είναι μόνο αυτό. Μια κοινωνία διαλύεται όταν δεν τιμά εκείνους που αγωνίστηκαν για τη σωτηρία της και την υπεράσπιση των αξιών της, της ελευθερίας και της αξιοπρέπειάς της. Για την αποτροπή της επέκτασης των ελεγχόμενων από την Τουρκία θυλάκων, για την αντιμετώπιση της απειλούμενης εισβολής, το 1963 – 64 πολλοί κινητοποιήθηκαν, στρατεύτηκαν εθελοντικά, ξενύχτησαν στις σκοπιές, έπεσαν στις μάχες. Τι λένε αυτοί που αγωνίστηκαν, τι λένε οι συγγενείς των πεσόντων όταν στο μήνυμα του υπουργού παρουσιάζονται ως εξτρεμιστική και παράνομη ομάδα. Όπως τόνισε και ο Γιαννάκης Ομήρου αποτελεί «αναντίλεκτο και ιστορικά αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι υπήρξε ανταρσία κατά του νόμιμου κράτους και της κυβέρνησης του Προέδρου Μακαρίου με υπαιτιότητα της Τουρκίας και της ελεγχόμενης από την Τουρκία παράνομης οργάνωσης της Τ.Μ.Τ. Η διαφύλαξη της ιστορικής αλήθειας συνιστά επιταγή για όλους, πολύ περισσότερο για την επίσημη πολιτεία». Συμφωνώ απόλυτα αν η ΕΔΕΚ, ως κόμμα της συμπολίτευσης, τονίσει και το «μηδείς ανιστόρητος εισίτω» στο Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s


Αρέσει σε %d bloggers: